Proč? Co? Jak?

Cílem akce je zamyšlení, kritika a diskuze a na jejím podkladě získání podnětů k fungování školy, zejména oboru architektura a stavitelství. Záměrem organizátorů je zpracovat soupis postřehů a námětů vzešlých z workshopu a závěry předložit vedení školy, katedry, oboru, akademickému senátu a dále pokračovat v diskuzi se studenty i učiteli.

Proč?
„Delší dobu pozorujeme obor Architektura a stavitelství z různých úhlů pohledu, studentských i učitelských. Zorientovali jsme se ve struktuře stavební fakulty a vidíme potenciály, které nejsou využité. Podle našeho názoru je postupné zdokonalování, otevřený přístup a přinášení nových možností pomocí změn jedinou správnou cestou k úspěchu. Myslíme si, že samotná lidská existence je složena ze změn (přestože člověk přirozeně tíhne ke klidu) a když se člověk nebude adaptovat na měnící se svět tak ho svět převálcuje. Logicky nelze setrvávat na osvědčených zaběhnutých řešeních. To, co bylo aktuální dříve, dnes aktuální být nemusí. Princip změny je zjevně nevyhnutelný.
Odpověď na otázku „proč“ tedy zní: Nechceme nečinně přihlížet stagnujícímu oboru, ale aktivně se podílet na jeho obměně a vylepšení tak, aby co nejlépe naplňoval označení „studium architektury“.

Proč kritika a diskuze?
Domníváme se, že povinností vzdělaného člověka a zejména architekta je mít co nejlepší přehled o dění okolo. A to jak ve vlastním oboru, tak i mimo ně. To nutně znamená i schopnost tvořit i vyslechnout kritiku, ba dokonce ji vyhledávat s cílem nalezení nejlepších možných postupů. Kritika je znamením na cestě k úspěchu.  Diskuze je otevřený princip k vyslechnutí jiných názorů. Jejím cílem není rozhodnout, ale rozebrat téma pečlivě a objektivně tak, aby výsledkem mohly být podklady pro racionální rozhodování. Jak jinak v dnešní společnosti můžeme získat názor někoho jiného, než tím, že se ho zeptáme? Povinností každého architekta je diskutovat, hledat odpovědi na otázky, ptát se. Chceme se ptát, chceme poslouchat jiné názory. Proto diskuze.

Co?
Nejdříve by si každý měl položit otázky:
„Proč studuji a proč studuji zrovna školu, na které jsem?“ 
Popřípadě „Proč vyučuji a proč vyučuji zrovna na škole, na které jsem?“
„Co jsem očekával, když jsem do školy vstupoval?“
„Jak jsou tato očekávání naplňována?“
Tyto otázky jsou nesmírně důležité pro další pokračování, protože na základě sebereflexe nalezneme témata, která je třeba prodiskutovat. Po osobním zodpovězení těchto otázek má smysl se ptát na to, JAKÉ jsou silné a slabé stránky školy, CO byste rádi posílili a změnili? Existuje také mnoho témat vyplývajících nikoliv z osobních názorů, ale z objektivního stavu.
Témat k diskuzi je jistě celá řada, zde je pouze inspirační nabídka:
- cíl studia, rozvrh, kvalita výuky, práce ve škole a doma, ateliéry
- komunikace, informovanost, propagace školy
- aktivity oboru, workshopy s hmatatelnými výsledky, praktické zkušenosti studentů
- využití prostor školy, prostory pro studium a práci ve škole
- studentský klub
- jakékoliv jiné téma

Jak?
Když již má člověk zodpovězeny výše položené otázky, respektive má vyjasněno, ČEHO chce dosáhnout, jaké jsou cíle, má smysl se ptát po cestě k tomuto cíli: JAK jej dosáhnout?
Tématem workshopu je tedy konstruktivní kritika a diskuze. Cílem workshopu je vyhledat oblasti, které je vhodné měnit, a přinést náměty na jejich řešení. Pokud máte zájem o svou školu a o svůj obor, přijďte sdílet názor, zkušenosti a podněty napomáhající ke zlepšení, k úspěchu

Žádné komentáře:

Okomentovat