Cílem akce je zamyšlení, kritika a diskuze a na
jejím podkladě získání podnětů k fungování školy, zejména oboru architektura a
stavitelství. Záměrem organizátorů je zpracovat soupis postřehů a námětů
vzešlých z workshopu a závěry předložit vedení školy, katedry, oboru,
akademickému senátu a dále pokračovat v diskuzi se studenty i učiteli.
Proč?
„Delší dobu
pozorujeme obor Architektura a stavitelství z různých úhlů pohledu,
studentských i učitelských. Zorientovali jsme se ve struktuře stavební fakulty
a vidíme potenciály, které nejsou využité. Podle našeho názoru je postupné
zdokonalování, otevřený přístup a přinášení nových možností pomocí změn jedinou
správnou cestou k úspěchu. Myslíme
si, že samotná lidská existence je složena ze změn
(přestože člověk přirozeně tíhne ke klidu) a když se člověk nebude
adaptovat na měnící se svět tak ho svět převálcuje. Logicky nelze setrvávat na
osvědčených zaběhnutých řešeních. To, co bylo aktuální dříve, dnes
aktuální být nemusí. Princip změny je zjevně nevyhnutelný.
Odpověď na otázku „proč“ tedy zní: Nechceme
nečinně přihlížet stagnujícímu oboru, ale aktivně se podílet na jeho obměně a vylepšení tak, aby
co nejlépe naplňoval označení „studium architektury“.
Proč
kritika a diskuze?
Domníváme se, že povinností vzdělaného člověka a zejména
architekta je mít co nejlepší přehled o dění okolo.
A to jak ve vlastním oboru, tak i mimo ně.
To nutně znamená i schopnost tvořit
i vyslechnout kritiku, ba dokonce
ji vyhledávat s cílem nalezení nejlepších možných postupů. Kritika
je znamením na cestě k úspěchu. Diskuze je otevřený princip k vyslechnutí
jiných názorů. Jejím cílem není rozhodnout, ale
rozebrat téma pečlivě a objektivně tak, aby výsledkem mohly být podklady pro
racionální rozhodování. Jak jinak v dnešní společnosti můžeme
získat názor někoho jiného, než tím, že se ho zeptáme? Povinností
každého architekta je diskutovat, hledat odpovědi na otázky, ptát se. Chceme
se ptát, chceme poslouchat jiné názory. Proto diskuze.
Co?
Nejdříve by si každý měl položit otázky:
„Proč studuji a proč studuji zrovna školu, na které jsem?“
Popřípadě „Proč vyučuji a proč vyučuji zrovna na škole, na
které jsem?“
„Co jsem očekával, když jsem do školy vstupoval?“
„Jak jsou tato očekávání naplňována?“
Tyto otázky jsou nesmírně důležité pro další pokračování,
protože na základě sebereflexe nalezneme témata, která je třeba prodiskutovat. Po
osobním zodpovězení těchto otázek má smysl
se ptát na to, JAKÉ jsou silné a
slabé stránky školy, CO byste rádi posílili a změnili? Existuje
také mnoho témat vyplývajících nikoliv z osobních názorů, ale
z objektivního stavu.
Témat k diskuzi je jistě celá řada, zde je pouze inspirační
nabídka:
- cíl studia, rozvrh, kvalita výuky, práce ve škole a
doma, ateliéry
- komunikace, informovanost, propagace školy
- aktivity oboru, workshopy s hmatatelnými výsledky,
praktické zkušenosti studentů
- využití prostor školy, prostory pro studium a práci
ve škole
- studentský klub
- jakékoliv jiné téma
Jak?
Když již má člověk zodpovězeny výše položené otázky,
respektive má vyjasněno, ČEHO chce
dosáhnout, jaké jsou cíle, má smysl se ptát po cestě k tomuto cíli: JAK jej
dosáhnout?
Tématem workshopu je tedy konstruktivní kritika a diskuze. Cílem
workshopu je vyhledat oblasti, které je vhodné měnit, a přinést náměty na
jejich řešení. Pokud máte zájem o svou školu a o svůj obor, přijďte sdílet
názor, zkušenosti a podněty napomáhající
ke zlepšení, k úspěchu.
Žádné komentáře:
Okomentovat