Toto je kopie dopisu zaslaném 25.11.2013 vedoucímu katedry architektury v reakci na otevřený dopis Petra Vacka a další dopisy uvedené v záložce Otevřený dopis vedoucímu katedry architektury tohoto blogu.
Vážený pane docente Dvořáku,
Vážený pane docente Dvořáku,
dostal se mi do rukou otevřený dopis od Bc. Petra Vacka i
řada reakcí na něj. Vzhledem k tomu, že v jeho dopise i ve Vaší reakci na
tento dopis jsou skutečnosti, které se mě týkají (v obou textech je moje
jméno), cítím povinnost se k věci vyjádřit a některé věci vysvětlit
ze svého úhlu pohledu.
Protože Petra Vacka dobře znám a vím, že je pilným studentem
a je velice nadšený do architektury, dovolím si tvrdit, že smyslem dopisu není
touha rozvrátit školu, či urážet pedagogy (jak dopis zřejmě mohou chápat
někteří kolegové), ale snaha rozpoutat širší diskuzi, která k akademickému
životu patří a k oboru architektury zvlášť a kterou i já na půdě katedry
architektury zatím postrádám. Přestože v dopise jsou obsaženy nepřesnosti,
jsou podle mého názoru pochopitelné a omluvitelné.
Ohledně workshopu http://vize-ka.blogspot.cz/
se přiznávám, že jsem očekával alespoň částečnou podporu ve věci, ve které
škola nemůže nic ztratit a může pouze získat. Již v září jsem Vás oslovil
s myšlenkou na uspořádání diskusního workshopu s cílem získání
podnětů ke zlepšení fungování školy. Tehdy jste mi sdělil, že nevidíte důvod
pro konání podobné akce a že Vás to nezajímá a případně se mohu obrátit
na doc. Ing. arch. Zuzanu Peškovou. S Vaším přístupem
nesouhlasím.
Proto jsme s kolegy Vackem, Gašpárkem a Kopeckým začali
chystat workshop na letní semestr s tím, že budeme mít dost času na kvalitní
přípravu akce, včasnou informovanost vedení školy atd. Důvodem pro uspíšení
byla Vaše výzva ze dne 8.11.2013:
„Vážení členové
katedry architektury,
v úvodu Vám
přeposílám část textu z přípisu Zuzany Peškové pedagogické radě programu
A+S.
…….. bude zahájení
reakreditace bc. i mgr. programu A+S. Prosím Vás proto, abyste do 8.1.2014
projednali na svých katedrách případné požadavky na úpravu studijních plánů
programu A+S, abychom mohli v lednu diskutovat nad konkrétními návrhy. Požádala
jsem o zpětnou vazbu i studenty - diplomanty, aby se zamysleli a udělali
přehled látky, která se "dubluje". Současně požádám Ing. arch. Knytla
o vyhodnocení akce Průměrný student.
Pro zdárný průběh celé
akce - připomínám, reakreditace probíhá
jednou za čtyři roky a umožňuje nám hlubší změny učebních osnov - potřebuji znát názory (Vaše, ale i převzaté)
na celkový koncept výuky až po nejmenší detaily, třeba i zdánlivě nepodstatné.
Myslím, že se o zadání
úkolu pro každého z Vás nemusím dále rozepisovat.
Dnes je 8.11.
přidám-li tři týdny a k tomu sobotu a neděli, vyjde mi pondělí 2.prosince
jako termín pro předání připomínek či požadavků na uvedené téma. Předpokládám,
že se domluvíte například v rámci skupin předmětů či jednotlivých předmětů
a potom můžete poslat návrhy společně atd..
Dle váhy připomínek se
následně rozhodnu o dalším postupu a budu Vás informovat. Případné dotazy
směřujte na mě, Petra Šikolu či Zuzanu Peškovou.
Hezký den
Václav Dvořák“
Tento text si vykládám jako žádost o předání podnětů, které
mohou mít reálný dopad na chod školy v budoucích letech a tedy se jedná o nejvhodnější
příležitost pro uspořádání diskusního workshopu. Proto jsem 11.11.2013 zaslal
výzvu k účasti na workshopu doc. Ing. arch. Zuzaně Peškové, prof. Ing.
Aleně Kohoutkové CSc., prof. Ing. Jiřímu Mácovi CSc., prof. Ing. arch. Tomáši
Šenbergerovi s nastíněným programem. Vás jsem chtěl informovat v zápětí
osobně. Dověděl jsem se od doc. Ing. arch. Zuzany Peškové toto:
„Dobrý večer,
žádám Vás, abyste se
sám nepouštěl do aktivit, pro jejichž organizování nemáte dostatečnou
kompetenci.
Zdraví Vás
Zuzana Pešková“
Od dalších významných osob naší fakulty jsem nedostal
odpověď žádnou.
Zároveň jsem se 11.11.2013 Ing. Michala Chalupy zeptal, zda
je v ateliéru D v termínu 23.11.2013 volno. Sdělil mi, že ano a zda
mám zájem o rezervaci. Tento zájem jsem potvrdil s vědomím, že bude nutný
Váš souhlas i souhlas tajemníka fakulty. 12.11.2013 jsem byl Ing. Michalem
Chalupou informován, že ateliér D nebude k dispozici:
„Ahoj Honzo,
byl jsem pověřen
vedoucím katedry, abych Ti zrušil rezervaci atelieru na sobotu 23.11. S
pořádáním workshopu nesouhlasí a je v jeho kompetenci, aby atelier pro tuto
akci neposkytl.
Michal“
Toto rozhodnutí respektuji.
Ve středu 13.11.2013 jsem byl u doc. Ing. arch. Peškové,
která mi vysvětlila, že podobnými aktivitami mohu ohrozit dlouhodobou strategii
a plán rozvoje oboru A+S, že to je její kompetence a zjevně tomu nerozumím.
Rozhodnutí akci nepodpořit zastává dle jejích slov i prof. Ing. Alena
Kohoutková CSc. i prof. Ing. Jiří Máca CSc. Alespoň tento dojem jsem si
z rozhovoru odnesl a opravdu tomu nerozumím.
Domnívám se, že workshop mohl být (a stále může být) skvělou
příležitost k zahájení dialogu mezi školou a studenty v době, kdy se
plánují změny, které se řady z nich budou týkat (například těch, kteří se dostanou
na magisterské studium). Zastávám názor, že je potřeba demokraticky vyslechnout
co nejširší spektrum zainteresovaných k získání komplexního obrazu.
Zde si dovolím zareagovat na dopis Ing. Michala Chalupy:
„proč by mělo být
nadcházející období pro katedru klíčové? Volba děkana, jmenování vedoucího
katedry i reakreditace oboru jsou zcela standardní akcemi zakotvenými ve
vysokoškolském zákoně. Jejich přípravu a realizaci zajišťuje vedení fakulty,
senát, proděkani, vědecká rada apod. tj. kompetentní osoby (to k vysvětlení mailu doc. Peškové)“
Ano. Obdobně volba prezidenta, volby do parlamentu,
jmenování guvernéra ČNB, schvalování zákonů jsou zcela standardními akcemi
zakotvenými v zákonech a ústavě. Všechny tyto události jsou klíčové pro
fungování státu, proto před nimi vždy probíhá veřejná diskuze. Samotné
rozhodování pak samozřejmě spadá do kompetence pověřených zodpovědných osob.
Domnívám se, že volba děkana, volby do akademického senátu, jmenování vedoucího
katedry, reakreditace oboru jsou události, které mají zásadní význam pro
budoucí fungování školy a cítím potřebu veřejné diskuze před samotným rozhodováním
(v tomto případě před reakreditací oboru A+S). Tento způsob vnímám jako
transparentní a demokratický.
Mrzí mě vzájemné nepochopení a upřímně nerozumím neochotě
k otevřené diskuzi v instituci, která má za jeden z hlavních
pilířů „Otevřenost“ a má umožňovat rozvoj dalších vlastností absolventa dle dokumentu:
ČVUT, Fakulta stavební
- Dlouhodobý záměr vzdělávací, znalostní a vědecké, výzkumné, vývojové,
umělecké a další tvůrčí činnosti na období 2011 – 2015
1.2. Hlavní priority
pro období 2011-2015
Hlavní priority pro
období 2011-2015 jsou dány posláním univerzity jako celku, vychází z aktuálního
Dlouhodobého záměru ČVUT pro rok 2012 a jsou v souladu prioritními oblastmi
MŠMT na období 2011 - 2015.
Aktuálně jsou koncipovány jako základní pilíře rozvojového plánu instituce - (IRP) Institucionální rozvojový plánu. Tyto prioritní oblasti (pilíře) jsou:
Aktuálně jsou koncipovány jako základní pilíře rozvojového plánu instituce - (IRP) Institucionální rozvojový plánu. Tyto prioritní oblasti (pilíře) jsou:
- Kvalita a relevance
- Otevřenost
- Efektivita a financování
Stavba studijních
programů musí dále umožňovat rozvoj dalších vlastností absolventa:
- právní, etické, ekologické, ekonomické a
manažerské vědomí,
- společenský, filozofický a kulturní rozměr osobnosti,
- schopnost prezentace v mateřském a
dalším světovém jazyce,
- informační gramotnost (připravenost na
budoucí potřeby informační společnosti) a evropskou dimenzi myšlení,
- všestrannou připravenost na mobilitu jak
studentskou, tak i profesní,
- schopnost rekvalifikace.
A podle §1 Zákona o
vysokých školách:
Vysoké školy
jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou vrcholnými
centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou
úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti
tím, že:
d) hrají aktivní
roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování
kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské
společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní
Domnívám se, že řada nedorozumění vychází
z nedostatečné prezentace záměrů školy, která navíc často přichází „na
poslední chvíli“ (například změna zápisu k bakalářské práci) a z toho
důvodu diskuze k věci není možná. Jsem přesvědčen o nutnosti trvalého
zlepšování komunikace mezi školou, pedagogy a studenty i o potřebě širší
diskuze.
Závěrem Vás vyzývám
k celkově otevřenému přístupu, k diskuzi, k transparentnímu a
včasnému informování studentů i pedagogů o plánovaných změnách
v „evropské dimenzi myšlení“.
V tomto smyslu oceňuji informační zprávu, kterou jsem
obdržel dnes od doc. Ing. arch. Zuzany Peškové (Informace
oborového proděkana A+S).
Tento dopis posílám Vám, i pedagogům z katedry
architektury, děkance fakulty stavební prof. Ing. Aleně Kohoutkové, proděkanovi
pro pedagogickou činnost prof. Ing. Jiřímu Mácovi, tedy shodnou formou,
jakou se ke mně předchozí dopisy dostaly.
V Praze 25.11.2013
S pozdravem
Ing. arch. Jan Hořejší
Vysvětlení zrušení rezervace beru za svou chybu, dostal jsem sice pokyn od vedoucího katedry ke zrušení workshopu, ale správný důvod je:
https://www.facebook.com/FSvKurzy?fref=ts
Kurzy byly naplánované již 22.října, ale informaci o nich jsem obdržel až po odeslání mailu arch.Hořejšímu. A abych to nenechal jen na sobě, měl mi to Jirka Mezera sdělit dřív ....
Michal
27.11.2013
Vážení kolegové,když procházíme hlavním vestibulem naší školy, narazíme napostavu v nadživotní velikosti, která jen stojí. Jan Amos Komenský- učitel národů. Když jsem vstoupil do této školy poprvé v roli učitele, byl jsem rád, že jsem ho potkal a od té doby pokaždé když sem přijdu, jdu schválně kolem něj, abych si pokaždé znovu uvědomil co je mým hlavním úkolem. Nejen naplnit hlavy studentů mnohými vědomostmi a zkušenostmi, ale zapálit jejich srdce. A moje zkušenost mi to potvrzuje. A pak mi činí radost se studenty pracovat. Pochopil jsem že je třeba brát studenta jako partnera a ne protivníka. Předností mladé generace není taktika a zkušenost, ale přímočarost, energie a zápal. My máme jiné přednosti, které je třeba také nabídnout. Zkusme naslouchat. Neznamená to přeci souhlasit. Buďme rádi, že máme studenty, kteří jdou za věcí a uvědomme si jaký příklad chceme zanechat těm co přijdou po nás. Kde jinde se mají mladí lidé naučit dialogu, než na svobodné akademické půdě. Pokládáme tím dobré základy nejen naší škole, ale celé společnosti. A to za to přeci stojí. Děkuji vám za pozornost.
Ing.arch. Jindřich Synek
Odpověď na text Jindřicha Synka: Milý Jindřichu, přesto, že jsem si zakázal se k rozjitřené situaci vyjadřovat, po přečtení Tvého prohlášení nemohu než Ti poděkovat a veřejně prohlásit, že se s ním zcela ztotožňuji. Pevně věřím, že nejsem sám.
Miloš Kopřiva
REAKCE NA DOPIS TAK, JAK PŘICHÁZEJÍ:
Ing. Michal Chalupa
25.11.2013Vysvětlení zrušení rezervace beru za svou chybu, dostal jsem sice pokyn od vedoucího katedry ke zrušení workshopu, ale správný důvod je:
https://www.facebook.com/FSvKurzy?fref=ts
Kurzy byly naplánované již 22.října, ale informaci o nich jsem obdržel až po odeslání mailu arch.Hořejšímu. A abych to nenechal jen na sobě, měl mi to Jirka Mezera sdělit dřív ....
Michal
Ing. arch. Jindřich Synek
27.11.2013Vážení kolegové,když procházíme hlavním vestibulem naší školy, narazíme napostavu v nadživotní velikosti, která jen stojí. Jan Amos Komenský- učitel národů. Když jsem vstoupil do této školy poprvé v roli učitele, byl jsem rád, že jsem ho potkal a od té doby pokaždé když sem přijdu, jdu schválně kolem něj, abych si pokaždé znovu uvědomil co je mým hlavním úkolem. Nejen naplnit hlavy studentů mnohými vědomostmi a zkušenostmi, ale zapálit jejich srdce. A moje zkušenost mi to potvrzuje. A pak mi činí radost se studenty pracovat. Pochopil jsem že je třeba brát studenta jako partnera a ne protivníka. Předností mladé generace není taktika a zkušenost, ale přímočarost, energie a zápal. My máme jiné přednosti, které je třeba také nabídnout. Zkusme naslouchat. Neznamená to přeci souhlasit. Buďme rádi, že máme studenty, kteří jdou za věcí a uvědomme si jaký příklad chceme zanechat těm co přijdou po nás. Kde jinde se mají mladí lidé naučit dialogu, než na svobodné akademické půdě. Pokládáme tím dobré základy nejen naší škole, ale celé společnosti. A to za to přeci stojí. Děkuji vám za pozornost.
Ing.arch. Jindřich Synek
doc. Ing. arch. Miloš Kopřiva
28.11.2013Odpověď na text Jindřicha Synka: Milý Jindřichu, přesto, že jsem si zakázal se k rozjitřené situaci vyjadřovat, po přečtení Tvého prohlášení nemohu než Ti poděkovat a veřejně prohlásit, že se s ním zcela ztotožňuji. Pevně věřím, že nejsem sám.
Miloš Kopřiva
doc. Ing. arch. Václav Dvořák
zapsáno 6.12.2013
K dnešnímu dni jsem od doc. Ing. arch. Václava Dvořáka neobdržel žádnou jinou reakci k tématu dopisu, než "nabídku" v podobě upravené výpovědi (viz. dole). Tuto "nabídku" jsem přijal. Zde je potřeba doplnit, že v té době jsem již byl ve výpovědní lhůtě k 31.1.2014.
Žádné komentáře:
Okomentovat